Uudenlaiset todellisuudet: mitä eroa on AR:lla, MR:llä ja VR:llä?

Netissä paljon pyörivät ovat huomanneet, että sieltä löytyy paljon sisältöä varsinkin virtuaalitodellisuudesta (VR), yhdistetystä todellisuudesta (MR) ja lisätystä todellisuudesta (AR). Niiden uskotaan nousevan erittäin suureen suosioon seuraavien vuosien aikana. Kaikki teknologiauutuudet ovat hyvin monikäyttöisiä ja niitä hyödynnetään jo monella alalla, joista valokuvaus ja videot ovat vain yksi osa.

Niiden kaikkien käyttöä varten tarvitaan kuitenkin jonkinlainen laite. VR- ja MR-laseja löytyy jo kaupoista, kun taas lisättyä todellisuutta voi tänä päivänä tutkailla helpoiten suoraan mobiililaitteen näytöltä. Tulevaisuudessa myös erilliset AR-lasit tulevat löytämään tiensä kauppojen hyllyille, jolloin ympäristöä voidaan havainnoida pelkästään pukemalla silmälaseja muistuttavat ja prosessorin sisältävät erikoislasit.

Missä niitä voidaan hyödyntää?

Tällä hetkellä varsinkin peli- ja opetusala on ottanut lisätyn ja virtuaalitodellisuuden käyttöönsä hyvin nopeastikin. Mobiililaitteen näytön kautta seurattavat tietokoneella muodostetut animaatiot ja grafiikat ovat tuttuja myös sosiaalisesta mediasta. Kaikki nämä ovat olleet eniten läsnä tavallisen matti meikäläisen arjessa. Tosin vieläkin kehitettävää löytyy. Nimittäin mobiilipelien lisäksi muutkin pelivalmistajat etsivät tapoja tuoda lisättyä todellisuutta omaan pelialaansa, vaikkapa rahapelaamiseen.

Kasinopeleissä todellisempaa pelikokemusta voi nykyään kokea live-peleissä, joita pelataan videolähetyksen välityksellä ja aidon jakajan johdattamana. Samalla on voitu hyödyntää sivustojen antamia etuuksia ja bonuksia, joiden tarkoitus on madaltaa pelaamisen aloittamista. Kyseessä on melkeinpä ilmainen etuus ja voit lukea miten saada ilmaista pelirahaa CasinoBerniellä. Kun bonukset ja lisätty todellisuus voidaan tulevaisuudessa yhdistää, muodostuu niistä yhä intensiivisempi kasinopelikokemus.

Sosiaalisessa mediassa lisätty todellisuus tulee vastaan filttereinä, jotka ovat videon ja valokuvien päällä toimivia kerroksia, joka muokkaavat näkymää. Lisäksi kuvaan on voitu lisätä animaatioita tai jopa mainoksia, joka on tulevaisuudessa nähtävä uusi tapa mainostaa. Käyttäjää siis innostetaan pelaamaan esimerkiksi pelejä filtterinä mobiilinäkymässään, jossa interaktiivisuus on yhdistetty tuoteuutuuteen.

Yhtä lailla arkkitehdit ja rakennuttajat voivat käyttää lisättyä todellisuutta hahmottaakseen suunnitelmiensa oikeanmukaisuuden peilaamalla niitä oikeaan näkymään. Myös IKEA:n tapaiset sisustuskaupat ovat jo pitkään tarjonneet mahdollisuuden suunnitella kodin sisustuksen kameranäkymässä ja lisäämällä siihen yrityksen huonekaluja.

Virtuaalinen todellisuus on viihdekäyttöön

VR on enemmänkin viihdekäyttöön tarkoitettu teknologiauutuus. Sitä varten täytyy olla erilliset VR-lasit ja mahdollisesti ohjaimet, jotka pukemalla voit seikkailla tietokoneella luodussa ympäristössä. Se sopii erinomaisesti peleihin ja kulttuurikokemuksiin. Samoin virtuaalitodellisuutta käytetään ammattikoulutuksessa simulaattoreina, jossa käyttäjää voidaan kouluttaa siihen, miten tulisi reagoida tietyissä tilanteissa.

VR on erittäin aito kokemus, joka myös samalla rajoittaa sen käyttömahdollisuuksia. Se ei välttämättä sovi kaikille, koska sen tuoma elämys voi aiheuttaa fyysisiäkin oireita. Tästä huolimatta varsinkin peleissä se on oiva tapa yhdistää sosiaalisuus ja digitaalinen peliympäristö. Käyttäjä voi pelata muita VR-laseja käyttäviä vastaan tai liikkua sekä toimia aidontuntuisessa peliympäristössä. Samalla sen avulla voidaan luoda virtuaalisia kokemuksia, kuten virtuaalisia museovierailuita, elämyksiä ja luoda lisäkuvitusta kulttuuritapahtumiin sekä teattereihin.

Yhdistetty todellisuus on buustattua AR:aa

Yhdistetty todellisuus toimii lähes samalla periaatteella kuin lisätty todellisuus. Siinä MR-lasien käyttäjä näkee edessään tietokoneella muodostetun grafiikan ja tosielämän sekoituksen, joka voi olla esimerkiksi katunäkymään piilotettuja animaatiohahmoja. Yhdistettyä todellisuutta voidaan siis toteuttaa pelkästään lasien kautta eikä se ole mahdollista mobiililaitteiden avulla, kuten alkeellisemman AR:n kanssa.

Microsoft ja Samsung ovat tuoneet markkinoille jo ainakin Samsung HDM Odyssey -MR-lasit, jonka lisäksi Microsoftin HoloLens-lasit sopivat myös tätä käyttötarkoitusta varten. Suomessakin kehitetään jatkuvasti MR-sovelluksia ja -teknologiaa, jota on viime vuosina tuettu Business Finlandin toimesta. Tulevaisuudessa Suomella on hyvät mahdollisuudet nousta kaikkien yllä olevien uusien innovaatioiden huippumaaksi.

Valokuvat tulevaisuudessa

Tulevaisuudessa tulemme näkemään päivittäisessä elämässämme valokuvia, jotka on käsitelty jonkinlaisella lisätyn todellisuuden filtterillä. Ne ovat vakiovarusteina jo puhelimissa, joilla suurin osa nykypäivän valokuvista otetaan. Lisäksi uusia filttereitä voidaan lisätä sovelluksilla, jonka johdosta raja aidon ja käsitellyn kuvan välillä tulee katoamaan. Samalla puhelinten kamerateknologia paranee jatkuvasti, jolloin tarvetta vanhoille järjestelmäkameroille ei enää ole.

Filtterit ja hyvä kamera eivät tästä huolimatta muodosta automaattisesti hyvää kuvaa. Yhä edelleen tarvitaan taiteellista silmää ja sommittelutaitoja, jotta ihan tavallisestakin kuvasta voidaan muodostaa uniikkia taidetta. Teknologia ei siis itsessään voi suunnitella ja luoda kuvia, vaan tähän tarvitaan ammattivalokuvaajaa. Yhä useammalla on kuitenkin mahdollisuus tulla ammattikuvaajaksi, koska sen mahdollistama teknologia on helpommin ja laajemmin saatavilla.

fiFinnish