Virtuaalitodellisuus tulee myös peleihin

Virtuaalitodellisuus tarkoittaa simuloitua kokemusta. Se voi vastata joko todellista maailmaa tai poiketa siitä täysin. Virtuaalitodellisuus on ulottunut moneen ei osa-alueeseen ja sitä käytetään myös hienompien pelikokemusten tavoittelemisessa. Syvennymme tässä artikkelissa tarkemmin, miten virtuaalitodellisuus vaikuttaa pelaamiseen ja pelien sisältöön.

Virtuaalitodellisuuden käyttökohteina voivat olla esimerkiksi koulutus ja viihde. Koulutukseen tarkoitettua virtuaalitodellisuutta kohdennetaan esimerkiksi sotilaalliseen harjoitteluun tai lääketieteen ympärillä. Viihteen parissa sitä puolestaan kohdennetaan esimerkiksi peleihin ja elokuviin.

Peliteollisuus on usein teknisen kehityksen aallonharjalla ja ala omaksuu helposti uusia ilmiöitä ja ratkaisuja. Nykyään esimerkiksi nettikasinoilla voi maksaa erilaisilla maksupalveluilla ja pelejä voi pelata monella eri laitteella. Yksi esimerkki nettikasinosta on: https://www.suomicasino.com/.

Virtuaalitodellisuuden ja pelien lyhyt historia

Virtuaalitodellisuutta hyödynnetään jo nyt erilaiseen viihdetarkoitukseen ja sen avulla kehitetään muun muassa videopelejä ja 3D-elokuvia. Peliyhtiöt julkaisivat kulutuskäyttöön tarkoitettuja VR-laitteita jo 90-luvun puolivälissä. Silloinen teknologia ei kuitenkaan vastannut suuria vaatimuksia ja laitteissa alkoi olla todellista kaupallista potentiaalia vasta 2010-luvun alussa.

Viimeisen vuosikymmenen aikana virtuaalitodellisuus on ottanut suurempia harppauksia ja peliyhtiöt ovat alkaneet yhä enenevissä määrin valmistaa laitteita virtuaalitodellisuutta varten. Se on laajentunut viime vuosien aikana tuntuvasti myös muihin viihteen ja taiteen aloihin. Nykyään kuluttajat voivat nauttia sen tuomista mahdollisuuksista esimerkiksi urheilutapahtumien, musiikkivideoiden ja huvipuistojen parissa.

Pelaaminen virtuaalitodellisuudessa

Tietokone- ja konsolipelaaminen ovat edelleen suosituimpia tapoja pelata, mutta virtuaalitodellisuutta käyttävien pelien osuus kasvaa vuosi vuodelta enemmän. Pelaaja voi esimerkiksi tuntea lentävänsä vehreän sademetsän yllä tai jahdata vihollisia hylätyn suurkaupungin pimeydessä.

Peliala on ottanut ja ottanee taatusti lähitulevaisuudessakin oman osuutensa virtuaalitodellisuuden tarjoamista mahdollisuuksista. Virtuaalitodellisuuteen liittyvä teknologia paranee nopeaa tahtia koneiden ja kameroiden laskentatehon kehittyessä.

Vauhtia lisäävät myös uusien kaupallisten valmistajien tulo markkinoille. Käytännön esimerkkinä otettakoon Sonyn PlayStationin liikehdintä kohti VR-markkinoita: sen VR-laitetta on jo myyty miljoonia kappaleita.

VR-pelaamisen jännittävä tulevaisuus  

Vaikka virtuaalitodellisuus on jo nyt tuonut huikeilta tuntuvia elämyksiä pelialan saralle, on sen mekaniikka vielä alkutekijöissään. Vuoristoradat ja erilaiset pelit ovat hauskoja sovelluksia, mutta mielenkiintoista on nähdä esimerkiksi tarinnankerronnan kehittyminen virtuaalitodellisuudessa. Kun tarina on pelielämyksen keskiössä, pelissä voidaan viedä ihmisiä esimerkiksi maailman kriisialueille tai niille voidaan antaa interaktiivinen rooli elokuvaa mukailevassa pelissä.

Virtuaalitodellisuuden suomaa potentiaalia hyödynnetään tulevaisuudessa entistä monipuolisemmin. Lisäksi laitteiden koko ja johtojen vaikutus pelikokemukseen saattavat vähentyä kehityksen tieltä. Kun tähän lisätään toinen teknologian megatrendeistä, AR, eli lisätty todellisuus, ei tulevaisuuden pelaamista osaa kukaan täysin arvioida.

VR-laitteet tällä hetkellä pään ympärillä

Virtuaalitodellisuutta hyödyntävillä pelilaitteilla on nykyään kallis maine ja harva kuluttaja tohtii pulittamaan niistä suuria summia. Niiden hinnat saattavat pudota kuitenkin tulevaisuudessa, mikä vaikuttaa niiden käyttöön. Tällä hetkellä markkinat tarjoavat virtuaaliseen todellisuuteen jaoteltuja tuotteita lähinnä kuulokkeiden muodoissa tai laitteistot hyödyntävät erilaisia näytöstä koostuvia ympäristöjä, jotka lähettävät todentuntuisia kuvia, ääniä tai muita aistiärsykkeitä. Nämä ärsykkeet simuloivat käyttäjän fyysistä olemassaoloa virtuaalisessa ympäristössä.

VR-laitteita käyttävä pelaaja voi tarkastella asioita keinotekoisessa ympäristössä, jonka virtuaalitodellisuus on luonut. Ympäristössä voi yleensä myös liikkua ja olla vuorovaikutuksessa virtuaalisten ominaisuuksien ja esineiden kanssa. Tyypillisesti laitteet ovat päähän asetettavia näyttöjä, mutta jossain tapauksissa käytössä on suurempiakin näyttöjä.

Arkisempaa virtuaalitodellisuutta tulevaisuudessa

Virtuaalitodellisuus on tuloillaan ja sen odotetaan omalta osaltaan mullistavan käsitystä tietyistä kokemuksista. Se on ottanut askeleita eteenpäin viime vuosien aikana, mutta tällä hetkellä se on vielä etsimässä ja löytämässä paikkaansa eri osa-alueilla.

VR-laitteet ovat esimerkiksi pelien kohdalla vielä kalliita ja huokeat hinnat ovat hidastaneet VR-teknologian laajaa käyttöönottoa kuluttajien keskuudessa. Korkealaatuisimpien laitteiden hinnat liikkuvat sadoissa euroissa ja siihen päälle pitäisi laskea vielä kalliit tietokoneet. Markkinoilla on kuitenkin tarjolla maltillisempiakin ratkaisuja, mutta niiden laatu ei ole yhtä hyvä kuin hintavimmissa vaihtoehdoissa.

fiFinnish