AR:n eli lisätyn todellisuuden käyttö Suomessa

Lisättyä todellisuutta (AR, Augmented Reality) hyödynnetään Suomessa monin tavoin. Se on teknologia, jota käyttämällä voi saada yritykselleen aivan uudenlaista potentiaalia. Lisättyä todellisuutta pidetään yhtenä tämän hetken tärkeimmistä mediamuodoista.

AR:ssa todellisen maailman päälle lisätään virtuaalista sisältöä. Tällaista sisältöä pystyy tarkastelemaan erilaisilla laitteilla, kuten älypuhelimilla, tietokoneilla ja tableteilla. Älypuhelimia onkin totuttu käyttämään kaikenlaisiin tarkoituksiin ja niillä hoituvatkin kätevästi jopa videoiden editoinnit ja nettikasinoilla pelaamiset. Nettikasinoita pääsee katselemaan sivustolla parhaat nettikasinot.

Lisätty todellisuus ja eri käyttötarkoitukset

Lisättyä todellisuutta käytetään paljon erityisesti peleissä. Pelaaja voi katsella omaa ympäristöään, kuten taloaan tai pihaansa. Peli lisää laitteen kameran välityksellä kuvattavaan ympäristöön erilaisia kohteita. Pelaaja näkee ne omalla näytöllään

Tällaisista peleistä Pokémon GO on yksi kaikkein tunnetuimmista. Pelissä pelaaja katselee ympäristöään videokuvan välityksellä ja Pokémonit voivat näkyä niin pelaajan omalla pihalla kuin vaikka keittiön tasollakin.

Toki AR-teknologiaa hyödyntävät pelit eivät tähän lopu. On olemassa pelejä, joissa omaan ympäristöönsä voi rakentaa erilaisia rakennelmia ja joissa todellisesta maailmasta löytyy pelin kautta erilaisia objekteja, bonuksia ja muuta pelin sisältöä.

AR:n mahdollisuudet eivät tähän lopu, sillä sitä voidaan hyödyntää myös monenlaiseen suunnittelukäyttöön. Esimerkiksi sisustuksessa voi loistavasti käyttää lisättyä todellisuutta hyödyksi. Eri huonekaluja voi lisätä omaan asuntoonsa ja niitä voi verrata keskenään ja näin asiakas voi nähdä virtuaalisesti, miltä tietyt huonekalut, taulut tai muut sisustuselementit näyttäisivät juuri omassa kodissa.

Samaa teknologiaa voidaan hyödyntää niin pienessä kuin hyvin laajassakin ympäristössä. Niinpä AR:ää hyödyntävä voi liikkua joko niinkin pienessä tilassa kuin omassa asunnossaan tai hän voi selata alueensa tai kaupunkinsa karttaa, liikkuen samalla pelissä tai muussa lisättyä todellisuutta hyödyntävässä sovelluksessa.

AR-teknologia ja koulutuskäyttö

Lisättyä todellisuutta käytetään paljon myös koulutuskäytössä. Oppilaalla on mahdollisuus nähdä erilaisia kohteita, kuten esineitä, rakennuksia tai vaikka ajoneuvoja omassa ympäristössään. Näin erilaiset objektit saadaan virtuaalisesti tuotua oppilaiden tarkasteltavaksi.

Jos koulutustilanteessa on mahdollista käyttää lisättyä todellisuutta, voi erilaisista tilanteista luoda simulaatioita. Näin oppilaiden ei tarvitse kokea oikeasti vaarallisia tilanteita. Lisätty todellisuus voi siis parhaimmillaan ehkäistä henkilö- ja esinevahinkojen syntymistä.

Simulaatioita on käytetty ennenkin esimerkiksi lentokoulutuksissa, mutta lähinnä virtuaalisen todellisuuden avulla. Kun käytetään lisättyä todellisuutta, henkilöt voivat edelleen liikkua omassa ympäristössään, jonka päälle virtuaaliset objektit on lisätty.

AR-teknologian avulla koulutuksia voidaan muuntaa pelityylisiksi. Tämänkaltainen opiskelu on oppilaille varsin antoisaa ja viihdyttävää. Monelle pelien kautta oppiminen saattaa olla jopa perinteisiä opiskelutapoja tehokkaampaa.

Lisätty todellisuus markkinoinnissa

Kuvittele markkinointitilanne, jossa haluaisit esitellä tuotteita asiakkaille. Tarvitset esiteltävät tuotteet. Lisätty todellisuus mahdollistaa tuotteiden esittelyn ilman varaston hankintaa. AR-teknologian avulla voit esitellä erilaisia tuotteita, niiden ominaisuuksia, mahdollisesti eri värivaihtoehtoja jne. Tuotteiden käyttöä voi myös esitellä kätevästi lisätyn todellisuuden avulla.

Haasteet

AR-teknologia kehittyy koko ajan, mutta se saattaa silti asettaa monenlaisia haasteita teknologian käyttäjille. Lisätty todellisuus ei välttämättä toimi aivan kaikkien käyttäjien laitteilla, varsinkin, jos hallussa on hieman vanhempi laite. Kyseistä teknologiaa käyttävillä kannattaa siis olla mieluiten uudehko tai jopa uusi laite vanhan sijaan. Laitteen tulisi pystyä pyörittämään korkealaatuista grafiikkaa. Haastetta koituu myös laitteen prosessorille.

Teknologia saattaa lisäksi aiheuttaa rahallisia haasteita. Monimutkaisemmat käyttötarkoitukset voivat usein tarkoittaa hintavampaa palvelua, erityisesti, jos palvelu vaatii tarkkojen, yksilöityjen tuotteiden suunnittelua..

AR-teknologia vaatii käyttäjältään keskitasoa paremmat laitteet ja lisäksi haastetta tuo lisätyn todellisuuden käytännön suunnittelu. Toteutuksen tulisi olla korkealaatuista, jotta sen käyttäjät saisivat siitä mahdollisimman hyvän käyttökokemuksen. Mutta vaikka suunnittelu olisi kunnossa ja grafiikan ja toteutuksen takana olisivatkin markkinoiden parhaimmat suunnittelijat, ei lopullinen toteutus välttämättä vastaa alkuperäistä suunnitelmaa. Käyttäjien omien laitteiden tulisi pystyä näyttämään tällaisen lisätyn todellisuuden pätkimättä. Tämä on ihanne, mutta ei välttämättä aivan vielä toteudu kaikilla laitteilla.

AR-teknologia tulee varmasti jatkamaan kehitystään eteenpäin ja laitteiden kehittyessä yhä useammalla tulee olemaan mahdollisuus nauttia tästä nykyajan huikeasta teknologiasta. Lisätty todellisuus antaa käyttäjälleen todella paljon silloin, kun AR:n suunnittelu sekä käyttäjän oman laitteen speksit ovat kunnossa lisättyä todellisuutta ajatellen. Tulevaisuus näyttää, kuinka pitkälle kehittelyssä vielä päästään.

en_USEnglish